Pierwsze trzy lata nauki w szkole to kształcenie zintegrowane, oparte na podejściu całościowym i łączącym różne treści. Innymi słowy – nauczyciel prowadzi zintegrowane lekcje, w ramach których przeplata elementy np. z języka polskiego, matematyki, muzyki i plastyki, poszukując powiązań między jedną a drugą dziedziną.
Ten sposób prowadzenia zajęć w klasach I–III sprzyja nauce, ponieważ dzieci na tym etapie edukacji pogłębiają swoją wiedzę, próbują zrozumieć otaczający je świat oraz poszukują w nim miejsca dla siebie. Wykazują potrzebę poznawania, odkrywania wszystkiego, co znajduje się w ich otoczeniu i w najbliższym środowisku. Naturalna ciekawość, którą mają w tym wieku, sprzyja uczeniu się. Z tego powodu nauczyciel stwarza takie warunki procesu kształcenia, które pozwalają na aktywny i twórczy udział uczniów w zajęciach.
Sposobem rozwijania aktywności twórczej jest tworzenie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych umożliwiających uczniom praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy. Osiągnięcie obranych celów zależy od metod, które są wykorzystywane na zajęciach. Bardzo ważne jest, żeby nie ograniczać się tylko do metod podających, lecz łączyć je z takimi, które pobudzają uczniów do działania i współtworzenia zajęć. Sprzyja temu wykorzystywanie podczas lekcji różnorodnych technik aktywizujących. Metody aktywne angażują uczniów i umożliwiają im stawanie się współtwórcami procesu edukacyjnego. Dzieci mają sposobność poznania świata poprzez działanie i eksperymentowanie. To zmienia lekcję w przygodę, podczas której uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale i rozwijają umiejętności społeczne, kreatywność oraz myślenie przyczynowo-skutkowe.
Oto przykłady metod, które nauczyciel wykorzystuje w pracy dydaktyczno-wychowawczej:
Powyżej opisano zaledwie garstkę stosowanych w edukacji wczesnoszkolnej metod aktywizujących uczniów do zaangażowanego udziału w procesie uczenia się. Nauczyciele, korzystając z tych technik pracy z uczniami, uruchamiają ich emocje i zmysły, dzięki czemu przestają oni być biernymi odbiorcami treści. Uczniowie zaś skupiają się na wykonywanym zadaniu i osiągnięciu celu, a nie na wysiłku związanym z przyswajaniem wiedzy. W związku z tym rozwijają kreatywność, samodzielność, uczą się myślenia pozaszablonowego i poszukiwania rozwiązań problemów. Kolejną zaletą stosowania tych metod jest to, że dzieci przyswajają wiedzę w sposób naturalny, czyli poprzez zabawę, doświadczanie i współpracę. Dzięki temu szkoła staje się miejscem, w którym nauka jest autentycznym odkrywaniem, a nie obowiązkiem.