Rozpoczęcie nauki
Karolina Milczarek
Magister pedagogiki wieku dziecięcego,
nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej

Rola rodziców w przygotowaniu dziecka do rozpoczęcia nauki w klasach I–III

Podjęcie nauki w szkole to wyzwanie nie tylko dla dziecka, ale również dla rodziców. Rozpoczęcie roku szkolnego wiąże się z przeżywaniem różnych emocji przez dzieci i ich opiekunów, takich jak ekscytacja, strach i rozmaite obawy. Choć pierwsze chwile w szkole mogą przerażać, to wcale nie musi tak być. Wiele zależy od podejścia i nastawienia rodziców. Dlatego też warto przygotować się do tego etapu nie tylko organizacyjnie, ale i mentalnie.

 

Rola rodzica w pierwszym dniu szkoły

 

Rodzice muszą pamiętać o tym, że choćby nie wiadomo jak dobrą placówkę i sprawdzonych nauczycieli wybrali dla swojego dziecka, to w procesie adaptacji pociech do rozpoczęcia przygody w klasach I–III bardzo ważne jest, jakie emocje sami okazują. Mało kto o tym mówi, ale jeśli rodzice uzewnętrzniają przed dzieckiem niepokój, strach, brak pewności co do podjętej decyzji, to nie sprzyja to żadnej stronie. Z tego powodu to najpierw opiekunowie muszą być pewni, że robią to, co najlepsze dla swojego dziecka. Muszą zadbać o siebie i swoje uczucia związane z pójściem pociechy do szkoły, sami być gotowi na zmianę.

 

Współpraca rodzic–nauczyciel

 

Przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki zaczyna się już w sierpniu. Dlatego warto zadbać o wspólne spędzanie czasu z dzieckiem. We wrześniu proces adaptacji nadal trwa, ale już w innych warunkach. Wtedy rodzice mogą liczyć na wsparcie ze strony grona pedagogicznego. Na etapie edukacji wczesnoszkolnej rodzina jest włączana w proces nauczania i wychowania dziecka. Wspólne działania nauczycieli i opiekunów służą dobru ucznia i jego rozwojowi. Z tego powodu ważna jest otwarta komunikacja między rodzicami a pedagogami. Zatem jeśli dziecko przejawia jakiekolwiek trudności, np. emocjonalne, adaptacyjne, warto, aby opiekun na samym początku poinformował o tym wychowawcę. Kiedy pojawiają się wątpliwości, może przyjść do niego i szczerze z nim porozmawiać, pamiętając przy tym, aby uważnie wysłuchać tego, co nauczyciel ma do powiedzenia. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, rodzic zawsze ma prawo dopytać o różne kwestie. W trakcie rozmowy nie oceniajmy, ponieważ konstruktywna konwersacja przynosi więcej korzyści i lepszy efekt niż krytyka.

Z perspektywy nauczyciela ważne jest, aby rodzice zaufali jego kompetencjom oraz prezentowali dziecku pozytywne obrazy dotyczące szkoły. Niech wspierają autorytet wychowawcy, ponieważ jeśli będą go podważać, uczeń szybko to wyczuje. Opiekunowie powinni starać się pokazać, że nauczyciel i oni to drużyna, dzięki czemu dziecko będzie wiedziało, że dorosłym można zaufać, i zwiększy się jego poczucia bezpieczeństwa w szkole. Pedagodzy doceniają także i są bardzo wdzięczni, kiedy rodzice angażują się w życie klasy i szkoły, nawet w najdrobniejszych sprawach, np. przychodzą na zebrania i różnego rodzaju uroczystości organizowane przez placówkę. Tego typu spotkania pozwalają opiekunom poznać specyfikę, zadania i cele pracy z uczniami. Należy zatem traktować wywiadówkę nie jako przykry obowiązek, ale jako okazję do współpracy z wychowawcą, która wyjdzie na dobre dziecku. Nie należy zapominać również o wiadomościach, które nauczyciel lub rodzic może wysyłać przy pomocy dziennika elektronicznego. Jeżeli rodzic nie ma czasu spotkać się z nauczycielem twarzą w twarz, wiadomości mogą okazać się przydatnym narzędziem. Za ich pośrednictwem rodzice mogą zadać nauczycielowi nurtujące ich pytania lub umówić się na spotkanie, w dogodnym terminie.

 

Poznanie szkoły, do której będzie uczęszczać dziecko

 

Wybierając szkołę, do której będzie uczęszczało dziecko, dobrze jest udać się na tzw. dni otwarte. Dziecko i rodzice mają wtedy okazję obejrzeć budynek od środka, zobaczyć, jak wyglądają sale, gdzie odbywają się lekcje, poznać nauczycieli i dyrekcję. Ponadto mogą skorzystać z różnych atrakcji przygotowanych przez uczniów i pedagogów. Zapoznanie się z kadrą pedagogiczną oraz miejscem, do którego zamierzamy zapisać dziecko, pomaga w zaspokojeniu ciekawości, jak wygląda szkoła i jakie dodatkowe zajęcia może nam zaoferować, a także pozwala na obniżenie stresu i nerwów związanych z rozpoczęciem nowego etapu edukacji przez dziecko.

Adaptacja, jak również cała edukacja elementarna to proces, którzy współtworzą nauczyciele oraz rodzice, a czynnikiem łączącym ich są dzieci. Obecność pedagoga jest istotna dla opiekunów i ich pociech, gdyż swoją pracą wspiera on ucznia w procesie adaptacji. Rodzice zaś dzięki odpowiedniej postawie pomagają dzieciom z większą odwagą rozpocząć nowy etap życia.